04.03.10 Alice in Wonderland

Käkade middag och gick på bio med Frida idag. Tim Burtons tolkning av Alice i Underlandet. Och den var rent ut sagt Underbar. Tim Burton och hans ständigt anställda Johnny Depp har alltid varit, är och kommer att förbli genier. Fantastiska Helena Bohem Carter som Hjärter dam och otippat Anne Hathaway som Vita drottningen. Framförallt är det helt otroligt vad man kan känna igen röster. Eller så har England en bristvara på bra skådespelare. Alan Rickman (kanske mer känd som Severus Snape?) gav i alla fall rösten till Blå larven. Det var lite mysigt. För övrigt hade vi ett antal Harry Potter skådespelare med i den här filmen. Men som sagt, England har väl bristvara på skådisar. Förutom Helena Bohem Carter (Bellatrix Lestrange) och Rickman vill jag minnas Timothy Spall (Slingersvans) och Paul Whitehouse (Sir Cadogan, riddaren i tavlan).

Men, nog prat om the boy who lived och lite mer fokus på Underlandet. Som för övrigt det också var ganska underbart. Men det brukar ju Tim Burtons världar vara. Lite så där skrämmande och läskiga men samtidigt så sagolikt inbjudande. Och så denna Johnny Depp. Jack Sparrow, Willy Wonka, Mort Rainey, Edward Scissorhands, Raoul Duke. Alltså behöver jag ens säga någonting mer? Han får det där som är på gränsen till mentalsjuk att bli något tafatt och kramgott. Och The Hatmaker är inget undantag. Snarare än av de bättre. Och mycket tack vare det blev Alice i Underlandet totalt fulländad.

Och Anne Hathaway sen då! Jag hade verkligen inte förväntat mig henne i en film som denna men hon var som klippt och skuren för rollen som Vita Drottningen. Hon liksom trippade fram och svävade så löjligt fint med händerna, lyfte saker och ting så graciöst och med en fjäderlätthet. Något som jag märkte att jag tog efter när jag kom hem. Gick ut med hundarna trippandes och svävandes med händerna. Kopplerna i ett fast grepp, visst, men liksom fastklämda mellan tummen och pekfingret snarare än hela näven i ett hårt grepp. Det var lite mysigt.

Enough said. See it now or regret it later.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback