29.03.10 Sommarplaner

Nu har jag gjort upp en reseplan och hoppas få med mig My på denna roadtrip en vecka i sommar. Men hon lät ganska positiv. Det enda vi behöver är ett flyg till Kiruna, en hyrbil och såkörkort förstås.och jag börjar bli lite stressad över det där. I november såg planen om att ha körkort till sommaren relativt ljus ut, men nu känns det ganska tveksamt. Om jag inte ligger i stenhårt från och med nu dvs. My däremot är snäppet närmare målet så ominte annat får väl hon köra hela vägen. Haha.

I alla fall. Här är reseplanen (sammanfattning för lata jävlar länst ner):



- Som sagt. Vi börjar i Kiruna för att det är lättast att ta sig dit. Där hyr vi en bil,gärna skåpbil. Köper madrass på Rusta att lägga i och har sovsäckar i bagaget.
- Därefter tar vi en sväng till Treriksröset när man ändå är så pass långt norrut. Därefter bär det av till resans höjdpunkt: Pajala! (För övrigt kommer vi under resans gång turas om att läsa högt ur Populärmusik från Vittula som ju är en av sveriges bästa böcker). Här blir det heldagsutforskande. Kanske inte finns så mycket att se, men vafan, är man i närheten av Vittulajänkkä så är man.
- Efter denna fantastiska visit drar vi via torneälv till Haparanda och en sväng till Tornio och fyller kassarna på Alko.
- Sedan bär det söderut. En sväng förbi Lule och Pite. Möjligen som bensträckare eller dylikt.
- När vi ändå far förbi Ume så kan man ju slå en pling åt Hanne. Fika på NK och roa sig lite åt att det är Nya Konditoriet vi pratar om och inte Nordiska Kompaniet
- Därefter är det enda viktiga målet kvar utanför Örnsköldsvik. Nämnligen strutsfarmen i Gerdal. Där serverar de dock strutsburgare och rökt struts men jag tänkte nöja mig med Hallonpaj eller björnbärspaj gjord på strutsägg. Så kan vi klappa lite strutungar.
- Söder om Örnsköldsvik ligger ju Höga Kusten, där kan man ju bara kika på det fina landskapet.
-Lite norr om Gävle ligger ju Ockelbo (Blivande prins Daniels hemtrakt för övrigt). Här finns också en älgpark. Det kan man ju ändå besöka för sakens skull.
Gävle kan ju bli en bensträckare om inte annat.
- Sedan blir det väl Uppsala där vi kan gå på gudstjänst med Livets Ord eller dylikt.
- Slutmål: Estocolmo, Tukholma, Stoccolma, alternativt rätt och slätt Stockholm




......och ni som inte orkatläsa så kan jag sammanfatta reseplanen som AWSOME. It'sgoing to be legen.. wait for it..DARY!

Total körtid: 23 timmar. Sedan delar vi väl upp det i fyra, fem etapper.



Kommentarer
MK

PAJALA, skönaste stället ;D

2010-10-23 - 00:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback