18.11.10

I lördags for jag och Emma till Stockholm. Hann med tre museum, stadsbiblioteket, lunch med Frida och My och så lite kringstrosande i Gamla Stan. Mötte upp mamma på skeppsholmen och besökte Terakotta armén på Östasiatiska. For hem och åt middag och sen tog jag och Emma en kvällsfika på Café 60 innan hon skulle med tåget hem. Gemyntligt!

I söndags tog jag hand om Söt-Stina medan mamma var och sköttr Pudelklubbs-buisness. Packade lite nödvändigheter att ta hem till Uppsala. Efter middagen kom pappa och vi hämtade ner soffan från vinden och körde den till Uppsala. Hissen var såklart sönder så vi fick bära upp den hela vägen, men det gick bra. Inte för att vi umgik så mycket, men det var trevligt att vara med pappa ett tag. Det är nog tur att jag inte bor i Åbo, då hade jag träffat min kära lilla familj ännu mer sällan.

Måndag och tisdag var det föreläsningar. Resten av veckan är jag ledig. Så igår tog jag korridorskassan och cyklade till ICA Maxi och handlade diverse nödvändigheter till köket.

Idag ska jag och Tilda i korridoren till Blodcentralen och tömma venerna lite. och så ska jag till Ekeby och handla lite hundmat.

Lite kuriosa: Teracotta-statyerna var från början rikligt målade i olika färger. De hade fortfarande kvar mycket av färgen när man började gräva upp dem. Men så fort de kom i kontakt med syre började färgen blekna och försvann ganska snabbt. För övrigt, anledningen till att dynastin under den första kejsaren rasade samman var för att man erövrat så pass många folkslag och landsmassor att det fanns ingenting mer att erövra, så det rann lite ut i sanden.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback