Moskva tror inte ett dugg på tårar

Jag och Ruffsi diskuterade päls och djurrätt en halvsolig och slaskig dag i januari tidigare i år. Förutom det faktum att nya trenden, vilket innebär pälsmössor direkt hämtade från farfarsfars resa till Moskva 1882, inte ser riktigt klokt ut diskuterade vi också hur hemskt det egentligen var med pälsjackor, vinterns absoluta största trend. "Jag skulle aldrig vilja ha på mig ett DJUR" sa Ruffsi några sekunder innan vi konstaterade att hon hade en skinnjacka på sig och jag en pälsjacka hemma i garderoben. Men det är skillnad på second hand och att knalla in i en pälsbutik. Det är ett dött djur i vilket fall som helst, det vet väl jag också, men mina slaktade kaniner dog för 30-50 år sedan så det är lika bra att klämig i dem. Det är synd att slänga bort. Jag hade gärna köpt samma jacka fast med fejkpäls för helt ärligt tycker jag att pälshandel är helt fel och omoraliskt. Fastän jag tycker min kappa är sjukt frän på ett tantigt vis. Jag kan heller inte låta bli å småle flera gånger om åt att Blondinbella fick hemskickad en flådd mink häromdan på grund av hennes pälskonsumtion.

Och jag har heller ingen jävla aning om varför jag skriver om detta uttjatade ämnet. Kan va för att jag sitter och kollar på den tillplattade vita räven som hänger i vårt hem. Eller för den underbart söta men brännskadade koalan som fick dricka vatten ur en brandmans vattenflaska. Eller det faktum att skinn faktiskt luktar gott. Och päls faktiskt är mjukt och mysigt. Att det är sjukt äckligt att man har på sig ett jävla djur. Att folk lika ogärna köper duntäcken från fåglarna de sett blivit plockade levande likaså att folk ogärna äter kalvstek när de bevittnat djuret blivit skjutet rätt i pannan. Eller bara för att jag inte har någonting annat vettigare för mig och låtsas vara någon slags djurrättsaktivist som säger emot sig sälv emellanåt.

Jag vet inte. Men en sak vet jag, och det är att jag tänker hålla käft för ett tag nu. Pallra mig hem till min far iklädd mina flådda kaniner och börja packa inför resan till Amerikat.



Om vi tar bort istapparna i mustachen så har vi en riktigt moderiktig man.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback