En snabb lektion i Sveriges djurliv

Jag måste bara få säga att jag hatar att tjata på folk. För övrigt måste jag tala om att diskutionen om älgar och vildsvin under lunchen var vändpunkten för min annars så dåliga dag. Tack Susanna och tack Aline.  För att förklara detta så kan jag redovisa vårt givande samtal. Det började med att jag tyckte skolmaten luktade älggryta och Aline påstod att dte är äckligt att äta älg. Jag började förklara varför man måste skjuta ner älgstammen då dessa är en trafikfara. Jag gick vidare på att älgar är otroligt lata djur vars största intresse är att glassa. Vi fick bilder i huvudet på glassande älgar med backslick i en solstol någonstans. Diskutionen fortsatte med att Vildsvin faktiskt är farliga, och att Aline som fått höra detta av sina släktingar utanför Katrineholm (som jag för övrigt inte har den blekaste om vart i Sverige det ligger). Hon hade besökt dem bland bondgårdar och skogstorp och var alltså livrädd för att gå ut då vildsvinen kanske skulle jaga henne. Susanna och jag fick då upp en bild i våra huvuden med ett vildsvin gang på motorcyklar, röda hjälmar och moppeglasögon som stod och startade upp sina moppar för att starta jakten på Aline. Nu tänkte jag bevisa dessa Stockholmsfördomar om vilddjuren genom att publicera bilder och använda mig utav inte alls så källkristiska wikipedia.

Vildsvin:


Nu kommer han och attackerar oss, den gamla grisen

"Vildsvinet har ganska dålig syn,dock ej så dålig som många tror, men extremt god hörsel och luktsinne och kan bland annat känna lukten av en människa på nära 1 kilometers håll om vinden ligger rätt"

Dessa svin är organiserade, de har oss på spåren!

"Skadade vildsvin kan dock anfalla om de blir trängda. Därför måste trafikskadade eller skadeskjutna vildsvin alltid spåras upp och avlivas"

Och som vi vet är det jobbigt i bushen, gangstergrisarna känner sig utanför ur samhället och anfaller därmed.

"Inom nordisk folktro fanns det ett mycket folkilsket vildsvin som hette Glo-so som hade rakbladsvass borst"

Jag säger ju det. Farliga.

"Tjejerna hade satt sig och börjat grilla korv när en av dem hör något från skogen. Hon skriker att det är vildsvin och alla tjejerna sprang in i en båt som låg bredvid lägerplatsen.

-Vildsvinen attackerade vårt läger, dom stod i elden och påsarna flög och de åt upp all vår korv och all vår mat och vi trodde ju att de skulle vara rädda för vi har hört att dom ska vara skygga men dom här var totalt orädda."

Vad var det jag sa? Vildsvinen är med all säkerhet sveriges maffia. De sysslar med organiserad brottslighet, vandalisering, stöld och hot"

Älgen:


Där ligger han och glassar, den självupptagna älgen, se barn, hur han hånler

" Dagens stora älgstam ställer även till mycket stora problem.

Varje år sker ca 5 000 viltolyckor med älg, ca 8-12 människor dör varje år i viltolyckor Kostnaden för viltolyckor med älg uppgår till omkring 1 miljard årligen enligt Vägverket"

Denna förklaring är att älgar är så lata och självupptagna att de helt enkelt förväntar sig att bilarna ska stanna. Därför chillar de, utan någon som helst stress över vägen. De anser helt enkelt att bilarna borde stanna, älgarna är ju trots att kungligheter.

"Under sommarhalvåret hålls guidade rundturer och besökaren erbjuds att gå in för att klappa, mata och socialicera sig med älgarna. Älgarna utfodras med sly, hö, pellets och potatis. Hela tiden fokuseras deras välbefinnande. Varje år får de ständigt fler kalvar, så gott som alltid tvillingar. Under brunsten händer det att vilda älgtjurar river inhägnaden och tar med sig älgkorna ut i det fria. Efter flykten återvänder honorna nästan alltid självmant till sitt hägn"

Denna föklaring är att älgarna helt enkelt hellre chillar och mat och uppassning än att leva i det fria eftersom de är för lata för att orka göra någonting själva. De glassar helt enkelt genom livet, glider på en räkmacka.

"Under Gustav II Adolfs regeringstid gjordes försök att tämja älgar för krigsmakten som behövde riddjur till det trettioåriga kriget som rasade på kontinenten. Detta misslyckades dock.  "

Älgarna är helt enkelt för lata för att låta någon sitta på deras ryggar. Herregud, royality liksom.


Slutsats:
Vildsvin är farliga organiserade bråkstakar till brottslingar och älgar är dryga och självupptagna jävlar som glider genom livet. Så ja, jag tycker att det är helt okej med jakt.




Kommentarer
Frida

jävligt snygg älg du

2009-03-26 - 21:10:07 LÄNK: http://fridan.bloggspace.se
Huv.

Stekarn'

2009-03-26 - 21:19:16 LÄNK: http://huvan.blogg.se/
Ruffs

Yeah!

2009-03-28 - 01:21:08
Anonym

VET DU INTE VART KATRINEHOLM LIGGER? SKÄMS!

2009-03-29 - 17:13:17
Huvan

Katrineholm är en tätort i Södermanland. Södermanland är ett landskap i östra Svealand. (Y)

2009-03-29 - 20:41:22 LÄNK: http://huvan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback