27.01.10 We were here

Idag var det, kanske inte speciellt kallt, men riktigt rå luft. Men jag tänker inte klaga, för i slutet av Januari är det liksom fullt acceptabelt med kyliga dagar. Och nog är det fortfarande vinter, nästintill snöstorm var det när jag var på väg till Tandläkaren i Hallonbergen idag. Men usch säger jag bara. Snö är mysigt och gör en annars så trist årstid som denna lite ljusare. Om man bor på landet eller långt ut i förortens mest avlägsna hörn, det vill säga. För i stan är inte snön vit. Den är brun. Den är brun och sönderpulveriserad. Som ett stort täcke av blötlagda tidningar, förvandlad till smutsig pappersmassa. Det är inget vackert, poetiskt vintermys någonstans vid den synen. Dessutom, den snö som inte tillhör lergeggskategorin tillhör den ihoppressade bubbliga isfläckarna som gärna lägger sig, och täcker mestadels av trottoarerna. Samtidigt kan man inte se vart man går för snön blåser i ögonen oavsätt vilket håll man vänder sig och det är en "halka eller inte halka" situation. Vintermys my ass.

Hur charmig vintern än kan vara på sina fronter så längtar jag nästan till dagen då man går till skolan med ljudet av ett brummande buller i bakgrunden. Älskade maskiner som kommer för att samla upp allt grus från gångar och trottoarer. Det scenariot följande med att fontänen i Rissne Centrum sätts igång. De bekanta avsluten på vintern.


Myselipys...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback